Folke Rabe föddes 1935 i Stockholm, Sverige. Han studerade vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm mellan 1957-1964 och hade bland andra Valdemar Söderholm, Bo Wallner, Karl-Birger Blomdahl, Ingvar Lidholm, György Ligeti och Witold Lutoslawski som lärare. Resor i Europa, Amerika och Asien har varit viktiga för hans musikaliska och kulturella perspektiv.
Utöver sin komposition har Rabe varit aktiv inom en bred musikalisk verksamhet: som professionell jazzmusiker, som lärare och föreläsare, som författare om musikaliska ämnen och som musikadministratör vid Svenska Institutet för Nationella Konserter (1968-1980), där han var programdirektör de sista fyra åren. Från 1980 till 2000 arbetade han för Sveriges Radio (som redaktör, chefredaktör och programchef), men nu fortsätter han som frilansande kompositör och introducerare av musikframträdanden. Han har också varit intresserad av musiketnologi och har gjort fältinspelningar i bland annat Bosnien och Sydamerika.
Som kompositör betraktades Folke Rabe som en avantgardist på 1960-talet med verk som ”Pièce” för talande kör, ”Bolos” för fyra tromboner (i samarbete med Jan Bark) och ”Rondes” för kör, som är ett av Rabes internationellt mest uppförda verk. Bland hans körkompositioner bör också ”Joe’s Harp” /1970/, ”Two Stanzas” (dikt av Göran Sonnevi) /1980/ och ”to love” (dikter av e.e. cummings) /1984/ nämnas.
Från 1980-talet har musik för brassinstrument en framträdande position i hans produktion (Rabe är själv trombonist). Det finns solokonserter för trumpet, trombon och valthorn och en konsert för brasskvintett och symfoniorkester samt kammarmusik, exempelvis ”Basta” för trombon solo, ”Tintomara” för trumpet och trombon, brasskvintetten ”Escalations” och ”Jawbone Five” för trombon och slagverksensemble. Dessutom har Rabe komponerat musik för symfoniorkester ”Så att den här sången inte dör” /1998/ och elektroakustisk musik ”Vad??” /1967/ och ”Cyclone” /1984/.
Lämna ett svar